Thursday, 29 August 2013

untuk apa berkahwin ?


Mungkin aku masih x cukup umur untuk cakap pasal nie .
Tapi benda nie bakal dilalui jugak nanti .
Persoalannya .
Kenapa kena kahwin ?

Benda yg selalu takutkan aku .
1. Bila dah kahwin nanti perangai suami tuh berbeza time kite bercinta nie
2. Xde kerjasama . Semua keje kite akan buad , dan si dia duduk goyang kaki .
3. Takut bila dah kerja , masa kite terhad . Nak bermanje pon susah . Lepastu suami nempak perempuan lain .
4. Takut nanti bila kite dah berkahwin kite bakal dimadukan atau berpoligami .
#minta-minta dijauhkan
5. Takut si suami gila kuasa . .

Well tuh sume terlintas difikiran aku sekarang . Aku jadi takut untuk berkahwin .
Kalau sebelum nie excited bilaa lha nak kahwin kan . Hahaha
Tapi lepas dengar-2 cerita yg tak sedap di dengar tuh rase mcm xnak kahwin .
Takut bakal lalui benda-2 tuh sume .
Fobia !!!
Lelaki , mentang-2 ad kuota 4 .
Mula lha dia naik miang .
Pastu nanti bagi alasan tuh sunnah Rasulullah .

Rasulullah yg berpoligami tuh pon sendiri xnak anak-2 perempuan baginda dimadukan .
 Rasulullah s.a.w melarang Sayidina Ali menduakan puterinya. Baginda amat marah mendengar ura-ura Sayidina Ali hendak berpoligami lalu masuk ke masjid dan menaiki mimbar sambil berseru: “Beberapa keluarga Bani Hasyim bin al Mughirah (kerabat Abu Jahal) meminta izin kepadaku untuk mengahwinkan puteri mereka (anak Abu Jahal) dengan Ali bin Abi Talib. Ketahuilah aku tidak akan mengizinkan, sekali lagi aku tidak akan mengizinkan. Sungguh tidak aku izinkan kecuali Ali bin Abi Talib menceraikan puteriku terleboih dahulu. Fatimah adalah sebahagian dari diriku, apa yang mengganggu dirinya mengganggu diriku, dan apa yang menyakiti hatinya menyakiti hatiku.”

- cuba fikir, tidak ada seorang isteri pun yang rela sekiranya ada wanita lain yang hendak merebut cinta suaminya. Demikian pula, seorang suami tidak akan menerima sekiranya ada lelaki lain yang hidup bersama isterinya. Itulah fitrah manusia. Seandainya ada seorang isteri ataupun suami yang redha sekiranya pasangannya memberikan cintanya kepada yang lain, bererti ada sesuatu yang tidak normal.


Lagi-2 bila fikirkan yg terpakse kongsi suami . Eee geli . .
Benda nie sume buad aku takud nak kahwin :'(
Tolong jangan sakitkan hati aku wahai si suami . .
Bayangkan kalau korang terpakse kongsi isteri korang dengan lelaki lain . Lepas tuh bergilir mlm nie dgn laki lain esok pulak mlm korang . X sakit hati kee ? Mcm tuh jugak perasaan perempuan . So fikir lha perasaan kaum hawa nie sikit .

Tapi aku pon dpt tahu yg kite boleh buat perjanjian sebelum berkahwin . Untuk tidak berpoligami .
Tapi ade ke yg buat ? Act mmg ad pon . And aku jeles kt perempuan yg dpt suami mcm tuh . Nampak yg dia betul-2 sayangkan isteri dia . Sampai xnak buat isteri dia terluka . Ouchh :')
Aku pon nak cari suami yg sanggup buad perjanjian tuh . So hilang lha beban sikit . Sebab satu dari masalah tuh dpt erase . Tapi masih ad laki ke yg sanggupbuat perjanjian mcm tuh ? Kalau ad yg sanggup tolong tampilkan diri :')
Saya janji xkan persia-sia kan awakk .
Saya akan buat yg terbaik untuk rumahtangga kitee nanti :')
#okay masih muda :D hahaha

Tuesday, 27 August 2013

apa makna kawan ?


Hari yg teruk . . Kenapa aku ada banyak sangat masalah ?
Satu-2 masalah yg dtg .
Masalah yg lepas x hilang-2 lagi . Tambah lagi dengan satu masalah .

Aku x tahu ap makna kawan bagi korang .
Aku betul-2 sakit hati dgn korang .
Kalau korang xnak jemput aku atau ajak aku g memane . Sokay aku x kesah .
Sebab tuh hak korang .
Tapi korang pon kena lha faham perasaan aku .
Dah xnak ajak pastu g cerita tuh sume depan aku . Bila aku tanye . Korang cakap xde pape .
Aku memang xde rase pape pon .

Pastu bila ad budak kelas sebelah buad open house .
Korang sume pergi . Aku jee yg x pergi . Sebab xde sape ckp ngan aku yg korang pegi .
Pastu bila aku tanye si W tuh . Dia pegi ke x open house si aina .
Dia jawab ap ? X , aku x pergi .
Padahal budak-2 ckp korang sume pergi .
Aku jee yg x pergi .
Put yourself in my shoes .
Ap yg kau akan rase .
Kenapa kena tipu aku ?

Knpe mesti org yg terdekat org yg rapat suke tipu aku ?
Best ehh wei tipu aku ?
Aku yg salah sbb x kenal kawan yg sebenar .
Aku dah susah nak percaye cakap kau lagi .
Depan aku lain belakang aku lain .
Thanks , KAWAN .